Morning Star - officële vlag van West Papua

 

Welkom
Verantwoording
Fotogalerij
Handige Links
Reageer
Gastenboek
De Judas-kus
West Papua in de pers
Prikbord
Bezoekersbijdragen



 


naar vorige pagina naar volgende pagina

 

Katholieke Illustratie

Het drama van Sorong (3)

Door J.Hofwijk

 

1961

"Sebab Krimping Maatskappij"

Men kan eigenlijk stellen, dat heel Sorong tot voor kort "van de olie" was. Het is daar toch een merkwaardige situatie: de resident van het gebied woont namelijk op een klein eilandje, Doom (ook voor degenen, die Engels verstaan, op z'n Nederlands uit te spreken), dat slechts met een heen en weertje te bereiken is. Het vliegveld van Sorong ligt op een ander eiland, dat niet minder dan één uur varen met een barkas van de stad verwijderd is. Dat vliegveldeiland draagt de naam Jefman en de daar gelegerde militairen zuchten, dat ze nu van Jef-man wel genoeg gezien hebben en dat ze die Jef-vróuw wel eens zouden willen ontmoeten (het is een manneneiland).

Alles op Sorong was dus in handen van de olie: het ziekenhuis, de brandweer, de telefooncentrale, het radiostation, onderhoud van wegen, malariabestrijdingdienst, stadsreiniging, enzovoort... De olie had eigen "kampongs" voor haar grotendeels uit Indonesië afkomstige arbeiders (Klademak I,II en III), had een eigen nederzetting voor de krani's (het lager administratief personeel), had de kampong baroe(nieuwe kampong) voor de Papoea's en Chinezen in haar dienst. En natuurlijk waren er de conglomeraties met riante woningen voor de uitgezonden krachten. Er was een groot en zeer wel voorzien eigen NNGPM-warenhuis, er was een soos, er waren tennisbanen, er was eigenlijk niets, dat niet van de olie was. In deze wonderlijke, uiterst snel gegroeide stad begint nu bijna elk gesprek met "Sebab Krimping Maatskappij" ...een soort Maleis olietaaltje voor "Omdat de maatschappij nu eenmaal aan het inkrimpen is."

Prauwen met rood witte vlag

Bij die op zich reeds uiterst tragische liquidatie doen zich buiten de schuld van de oliemaatschappij nog allerlei kwesties voor, die de gang van zaken dubbel bitter maken. Dat komt door de politieke toestand en het waren de Indonesische arbeiders, die daar de dupe van werden. Jarenlang hadden deze mensen uitstekend verdiend, hadden met hun gezinnen in kampongs van de maatschappij gewoond, zoals ik ze nooit in Indië heb gezien, maar "omdat de maatschappij ging inkrimpen", werden ze ontslagen. Er bestaat in Nieuw-Guinea een voorschrift, waarbij de werkgever verplicht wordt om de door hem van elders betrokken werkkrachten na beëindiging van het arbeidscontract weer te repatriëren. De NNGPM wilde dat ook doen, maar kreeg daar de kans niet voor, omdat de Indonesiërs niet in grote groepen mochten thuisvaren en zeker niet onder Nederlandse vlag. Indonesië is niet zover en sommige oliearbeiders rustten toen zelf prauwen uit, stouwden die vol met ijskasten, bromfietsen, naaimachines en allerlei andere welvaartinvesteringen, hezen de roodwitte vlag en waagden op eigen gelegenheid de thuisreis. Het gouvernement was daarbij nog behulpzaam, keurde de prauwen op zeewaardigheid en begeleidde ze tot voorbij het (Nederlands-Nieuwguinese) eiland Misool, waarvandaan het nog slechts zeventig mijl varen is.

Papua vent met zoetigheden op de kade

 

naar vorige pagina naar volgende pagina