Maar de papoea's zijn vaak op reis, om in de wereld steun te zoeken
voor hun zaak. Wat ze in al die hoofdsteden uitspoken en afsmoezen
weet de staatssecretaris ook niet, ze gaan op hun dooie akkertje dus
in zoverre is het wel weer echt.
Een paar maal 's jaars komen de leden uit heel Nieuw-Guinea naar
Hollandia voor de plenaire vergadering. Daar wordt het budget
vastgesteld, en inspraak geëist in plannen aangaande de toekomst van
het gebied. De staatssecretaris merkt dat sommigen in Nederland
daarover bedenkingen hebben. Zou bemoeienis der papoea's de
speelruimte van Den Haag niet beknotten? Jawel, dat is precies de
bedoeling. Je kunt een volk geen zelfbeschikking toezeggen en toch
alle macht in eigen hand houden. Het komt tot de geestdriftige
aanvaarding van een vlag en een volkslied voor Nieuw-Guinea. Alleen
Bonay maant tot voorzichtigheid. Zulke symbolen hebben alleen zin
als je de kracht bezit ze te verdedigen. En daarvoor is het Papoea
Vrijwilligers Korps, als de kiem van een nationaal leger enthousiast
door de bevolking begroet wanneer het onder leiding van een
Hollandse marinier, de bepluimde cowboyhoeden op, door de straten
marcheert, te enen male onvoldoende - het is tweehonderd man sterk.
![Bonay (1.) als gouverneur: afgedankt](Bonay%20als%20gouverneur.jpg)
Bonay (1.) als gouverneur: afgedankt
Het nationalisme is aanstekelijk, en Soekarno gaat van de
weeromstuit haast maken met zijn veroveringsplannen. De pater
realiseert zich dat de staatssecretaris politiek dynamiet heeft
gelegd met zijn verzoek de datum voor zelfbeschikking te bepalen. De
leiding van de Partai Nasional vindt dat zo'n besluit alleen door
een werkelijk democratisch gekozen volksvertegenwoordiging genomen
kan worden, 't Zou bovendien vragen om moeilijkheden zijn. Men
draagt Bonay op zich aan de stemming te onttrekken als een
dergelijke uitspraak wordt uitgelokt.
Half februari '62 staat de streefdatum op de agenda. Bonay zegt dat
er eerst vriendschap moet komen tussen Nederland en Indonesië. Pas
als die twee de rechten van het papoea-volk erkennen kan van
zelfbeschikking sprake zijn. Dan gaat hij de zaal uit.
□
'Stuur ons geen Bot, maar stuur ons wapens," staat op de spandoeken.
Een grote menigte is op de been als de Sekretaris Negara met zijn
tolk, de vorstenzoon Jos Frans Marey, in het kuststadje arriveert.
Door de Slag bij de Vlakke Hoek is de Indonesische aanvalsdrift
voelbaar geworden.
Elke plaats van enige betekenis doet de staatssecretaris aan,
vermoeiend, maar hij is nu eenmaal een springerd. De stemming onder
zijn publiek maakt het hem moeilijk duidelijk te maken dat de
regering voor Nieuw-Guinea niet tot het uiterste kan gaan.
Men scandeert dat Nederland moet blijven, en zwaait met onze
driekleur. 'Houd Hollandse jongens in Holland. Zend geweren.' Wat
hulpeloos wendt de staatssecretaris zich tot de tolk. Wat moet hij
doen? Gewoon wat ze vragen,
|
|
vindt deze, ze willen niet dat Nederlandse jongens
voor hun onafhankelijkheid sneuvelen, ze willen zelf vechten.Verbijsterd en verwijtend vragen de papoea's zich af, zegt de
staatssecretaris als hij op Schiphol terugkeert van deze voorlaatste
reis naar zijn ressort, of Nederland hen alleen zal laten - als een
kind dat in de gloeiende as rolt.
□
De Amerikanen leggen hun kaarten op tafel. Het
plan-Bunker regelt de overdracht van Nieuw-Guinea aan Indonesië.
Nederland heeft gegokt en verloren, met de papoea's als inzet.
Nationalistische jongeren in Hollandia zien nog maar één uitweg:
meteen de onafhankelijkheid uitroepen.
Ze gaan naar Jouwe en Kaisiepo. Die moeten de onafhankelijke
papoea-staat proclameren. Maar de oude leiders deinzen terug. Hoe
zal de internationale reactie zijn? En kan het land zich militair te
weer stellen? Van het Papoea Vrijwilligers Korps zijn betuigingen
van solidariteit ontvangen, maar een papoea-marine ontbreekt
schromelijk.
In de Nieuw-Guinea-Raad staat Bonay alleen in zijn aanvaarding van
het plan-Bunker. Er worden moties ingediend, dat de volksstemming
over de toekomst van het gebied moet plaatsvinden als de Verenigde
Naties er nog het bewind voeren. Maar de gemachtigde van Den Haag
ontraadt ze krachtig als te zeer in strijd met de Amerikaanse
bedoelingen, en ze verdwijnen van tafel. Wel vindt Jouwe, dat
papoea's opgenomen moeten worden in de Nederlandse delegatie die in
Amerika over het plan gaat onderhandelen. Aldus wordt besloten.
Jouwe, Kaisiepo en Womsiwor reizen af. In het gezelschap van de
Indonesische onderhandelaars treffen zij landgenoten, de voormalige
infiltrantenvoorman majoor Dimara en de student Frits Kirihio.
Geen van hen wordt ooit over het verloop van de onderhandelingen
geraadpleegd.
□
Als het akkoord ondertekend is, gaan Jouwe, Kaisiepo
en Womsiwor in New York bij de Chinees eten, ze vragen Frits Kirihio
mee. De persoonlijke verhoudingen zijn altijd goed gebleven. Als
Nicolaas op Schiphol arriveerde kwam Frits hem afhalen, dan gingen
ze een borreltje drinken. Het wordt een bizarre maaltijd, de
stemming is gedrukt, iemand vraagt zich af hoe het toch zo snel zo
ver heeft kunnen komen. Dan zegt Kirihio dat het 'm vooral in die
vlag en dat volkslied zit, daar is Soekarno vreselijk van
geschrokken.
Bij de controleur in Hollandia treedt al vroeg de nationalistische
voorman binnen, apezat. De controleur heeft in de streekraad altijd
prettig met de man samengewerkt, al drinkt hij ook zoveel dat hij op
visite soms met stoel en al achterover lazert. Er is een bandjir
gekomen, verklaart hij, die alle Hollanders wegspoelt. Maar of de
controleur ervoor wil zorgen dat de streekraad blijft. In Manokwari
komen Barend en Lodewijk heel beleefd afscheid nemen van het hoofd
plaatselijk bestuur - bedroefd en een beetje bang voor wat hen als
steunpilaren van het Nederlands gezag te wachten staat. En of hij
gauw nog eens terug komt. Hij voelt zich belazerd.
Overal gaan papoea's met karretjes langs de huizen om de spullen van
vertrekkende Hollanders voor een prikje op te kopen.
Eliezer Jan Bonay wordt gouverneur, anderhalf jaar, dan is hij
afgedankt en slaat gade hoe de volksstemming tot een farce wordt en
het Indonesisch gezag de papoea als tweederangs burger bejegent. Hij
verliest alle vertrouwen in de Indonesiërs, hij is zichzelf in zijn
geloof tegengekomen. Na een reeks celstraffen ontvlucht hij zijn
land, en slijt zijn dagen in een vluchtelingenkamp bij Stockholm.
Aan de beloften die Nederland de papoea's deed denkt hij als aan de
kus die Judas Jezus gaf. Het zijn de papoea's die op hun schouders
het kruis naar Golgotha moeten dragen.
•
John Jansen van Galen
(medewerking: Arjen Hoekstra) |
|