|
Richard de Vries - EEN VETERAAN VERTELT
DEEL 4 DE NIEUW - GUINEA PERIODE OKT. 1959- APRIL 1961
Hoofdstuk 4.
pagina 23
Die nacht heb ik heel slecht en weinig geslapen en miste mijn twee collega’s die naast me sliepen op
deze kamer. Ze waren er niet meer. Een jaar eerder had ik hetzelfde, dat een paar collega’s niet meer
terug kwamen in de barak, omdat ze met die Martin Mariner verongelukten waar ik niet mee ging.
Ik kwam om kwart over zes aan op het vliegveld. Daar werd me verteld, dat we met een Dakota naar
Hollandia zouden vliegen, om de hoogste militaire baas van Nieuw-Guinea op te halen, een
Schout-bij-nacht. Die wilde bij de begrafenis van de gevonden slachtoffers aanwezig zijn. Zo’n
organisatie kan geen tijd verliezen. In een paar uur tijd moeten in zo’n geval heel wat formaliteiten
worden geregeld. Ook al is dat midden in de nacht.
En zo geschiedde. We kwamen na een aantal uren weer terug op ons vliegveld in Biak.
De Schout-bij-nacht stapte uit, met heel wat ceremonie daar omheen. De
begrafenisstoet stond ook al opgesteld.
Een collega van me kwam bij het vliegtuig en gaf me een tas, waar mijn beste uniform en schoenen en
pet in zaten. Hij zei:"Ik had opdracht je kast open te breken voor deze kleren. Want ze willen, dat jij
ook meegaat naar deze begrafenis, want jij behoort tot de Dakota bemanningen. Wij vertrekken over vijf
minuten." "Dank je wel, ik wil dit ook niet missen", zei ik. Ik was snel omgekleed en behoorde tot de
voorste groep militairen die daar in de stoet mee liepen. Toen we op het kerkhof aan kwamen met de
stoffelijke resten, die naast elkaar werden begraven, stond er al een predikant en een priester van de
marine. Ik kwam in de buurt van mevrouw Smits te staan. Ze stond daar hoogzwanger.
Ik was het laatste bemanninglid, die nog voor hij vertrok voor zijn allerlaatste vlucht met hem had
gesproken. Maar ook met hem de laatste maal over zijn huis had gevlogen, voordat ik de laatste landing met
hem maakte. Ik kon geen woord uitbrengen tijdens die plechtigheid. Ik realiseerde me dat ik daar in dat
graf had kunnen liggen.
Maar het heeft me achteraf wel gespeten, dat ik niet even contact met zijn vrouw heb gezocht, om haar
nog wat moed in te spreken. Want haar man was een pracht mens. Maar zo gaat het meestal bij militaire
begrafenissen: de groep militairen wordt daarna afgevoerd en doet niet mee aan een condoleance. Ik heb er
nog lang aan gedacht. Je vergeeft het je zelf niet, dat je geen poging hebt ondernomen om met zijn vrouw
even te praten. Maar er zat wat verlegenheid bij in die tijd. En je weet toch niet goed, wat je tegen een
voor mij toch onbekende vrouw moet zeggen. Ik zag ze voor het eerst op afstand staan, tijdens die
begrafenis.
Uit het voorlopig onderzoek was gebleken, zei men, dat het vliegtuig onbestuurbaar was geworden, omdat een
vroegtijdig geactiveerde fakkel in het vliegtuig door de bodem brandde en de besturing installatie
beschadigde en daardoor onbestuurbaar werd tijdens de ditch. Het kan zijn natuurlijk. Maar ik heb het
onderzoekrapport nooit gelezen en kunnen bestuderen. Hoe, wie, en wanneer ze daar, aan dat onderzoek
hebben gewerkt weet ik niet. Men wilde er ook niet teveel over praten merkte ik wel. Daar zal toen wel
een grondige reden voor zijn geweest. Dan zeg je verder ook maar niets meer. Het was ook een rot tijd met
Indonesië.
Maar mijn mening was toch anders na wat ik gezien en gehoord had : Het leek mij in die ongeveer
20 à 30 seconde tijd dat de vlam zichtbaar werd in het vliegtuig, en het vliegtuig ongelukkig in het
water terecht kwam, bijna niet mogelijk om door de metalen vloer en de daaronder gemonteerde hoogteroer
kabels te branden. Een te korte tijd tussen vlam en ditch. Omdat de vlam ook niet direct verticaal op
de bodem was gericht.
Als dat ruim een minuut was geweest, had die vlam met een dergelijk sterkte, waarschijnlijk wel
door die vloer kunnen komen. Als die daar opgericht zou zijn.
De vlieger kon niet anders, volgens mij, dan op het water te landen met een dergelijk brand binnen
in de kist. Dat voerde hij dan ook gelijk uit. Dat hoorde ik aan het motorengeluid dat bijna weg viel.
Dan heb je die beslissing al genomen. Anders haal je niet direct het vermogen van je motoren af.
Het was voor hem nog een kwestie van snelheid corrigerend naar beneden te gaan en met de kop in de wind
te komen, als dat nog mogelijk was om dat bij te sturen. Een goede beslissing, dacht ik gelijk. De
vliegers hadden ervaring om water landingen uit te voeren. Zeker Smits van zijn Martin Mariner periode.
De vlieger heeft naar mijn mening, door tijdgebrek, niet de juiste landing procedure op
het water uit
kunnen voeren, waarbij je o.a. ook rekening moet houden met windrichting, snelheid en de hoogte net
boven het water. Probleem bij donker is hierbij nog, om een vliegtuig goed op het water te kunnen landen.
Om in het donker de hoogte op de laatste 20 meter boven de zeespiegel goed te kunnen schatten, is
moeilijk- en daar draait het dan om. Hoe en wanneer vang je hem op. Het kan dan goed gaan, of je duikt
er in, of je overtrekt de kist te vroeg. In die omstandigheden moet je daarbij een beetje geluk hebben,
om de kist dan op de juiste hoogte op te vangen. Dat is bij daglicht al oppassen. Daar heb je dan wel
een hoogteroer voor nodig, voordat hij het water raakt.
Een goede landing is jammer genoeg niet gelukt.
Achteraf kun je zeggen: moest die dropping van die fakkels wel zo mooi worden uitgevoerd? Was dit
wel precies de opdracht van de commandant? De Dakota leent zich uitstekend voor drop operaties. O.a. voor
parachutisten en materiaal. Ook dergelijke fakkels kun je droppen, bij gebrek aan een lanceer inrichting.
Het was in die tijd zo: " Als het niet kan zo als het moet, dan moet het maar zo als het nog kan". Behelpen
met de middelen die je nog kunt gebruiken, om de benodigde doelen te bereiken, waren in Nieuw-Guinea in
die tijd door omstandigheden vaak aan de orde. De kans dat er iets mis gaat en er een ongeluk gebeurt is
daardoor wel iets groter. Maar helemaal niets doen en niets proberen in die leefomstandigheden kan ook
dodelijk zijn.
|