Morning Star - officële vlag van West Papua

 

Welkom
Verantwoording
Fotogalerij
Handige Links
Reageer
Gastenboek
De Judas-kus
NieuwGuinea in media
Prikbord
Bezoekersbijdragen



 



naar vorige pagina 

Nederlands Nieuw Guinea 1962. De vermiste Dakota X11

Op 28 juni 1962 werd om 16.30 uur de opsporings- en reddingsdienst gealarmeerd wegens het uitblijven van een melding over de radio van de X-11, die met acht inzittenden op weg was van Merauke naar Biak. De X-11 kwam nooit in Biak aan.

Tot 11 juli werden vele opsporingsvluchten gemaakt en werd naarstig gezocht naar het door onbekende oorzaak vermiste vliegtuig. Alle mogelijke trajecten langs en door het centrale bergland werden intensief afgezocht; echter zonder resultaat. Pas vele jaren later, in 1969, werd het wrak bij toeval ontdekt.

Door allerlei oorzaken kwam het in de periode daarna nooit tot een berging. Omdat een berging zeer gevaarlijk, zo niet onmogelijk werd geacht, besloot de luchtmachtleiding in 1974 definitief van berging af te zien.

Het was aan de vasthoudendheid van de heer H. Rudolph te danken dat na vele jaren het dossier rond de X-11 weer geopend werd. Deze zoon van adjudant Rudolph, een van de omgekomen bemanningsleden, toonde in 1989 aan, dat het wrak wel bereikbaar was.

Op eigen gelegenheid organiseerde hij een expeditie en wist het verongelukte toestel te bereiken. De Bevelhebber der Luchtstrijdkrachten vond dit gegeven een aanleiding om alsnog een bergingsoperatie te laten uitvoeren.

Op 31 januari 1991 vertrok een bergingsteam met specialisten van de Koninklijke Landmacht en Luchtmacht, onder leiding van luitenant-kolonel W.H.J. Christiaans, naar het voormalig Nederlands Nieuw Guinea. Het team bivakkeerde drie dagen bij het vliegtuigwrak en een kistje met stoffelijke resten. Deze waren door Indonesische bergbeklimmers in 1981 verzameld en begraven. individuele identificatie bleek helaas echter niet meer mogelijk.

Het wrak werd in 1969 aan de Zuidzijde in het Carstenszgebergte tegen de Ertsberg gevonden.
Positie 137° 9´ Z en 4° 6´ O; dit werd door de Zwitserse missievlieger Emil Rölling doorgegeven.


De bemanningleden, passagiers en gevangen genomen Indonesische infiltrant waren:

Bemanning:

1e. Vlieger Elt. L.N. Bieger

2e. Vlieger Sgt 1. J.W.A. Brochard

3e. Telegrafist S.M. J. Akkerman

4e. BWK AOO. R.H.F. Rudolph

5e. HBWK Sld. D. de Klerk

Passagiers:

6e. Mw. N. Verburg-Niersman

7e. M.W.D Verburg, de baby van mevrouw Verburg

Indonesische Infiltrant:

8e. Soldaat Timboel Bin Kamplijan

 

De film toont een kort verslag van de berging op 4100m hoogte in het onherbergzame gebied. Deze zijn herbegraven op het Ereveld in Loenen bij Apeldoorn Holland.



Hieronder video's van Leo Feijten Studio Paleopa op Youtube

1962 Het mysterie van de Dakota X 11


Op 28 juni 1962 wordt de X-11 Dakota C-47b van het 336 -Sqn. tijdens een vlucht van Merauke naar de thuishaven Biak vermist. Vlak na de landing op Merauke aan de zuidkust heeft de X-11 tijdens het taxiën met de linker vleugeltip een paal geraakt. Niets ernstigs. Een verpleegster van het vliegveld plakt hier een pleister op het deukje. In de vleugeltip. Het wrak wordt in 1969 aan de Zuidzijde in het Carstenszgebergte tegen de Ertsberg gevonden. Positie 137° 9´ Z en 4° 6´ O. Dit wordt door de Zwitserse missievlieger Emil Rölling doorgegeven aan de Nederlandse overheid. Het staartstuk van de X-11 hangt aan een kabel tegen een rotswand op 4200 mtr. hoogte. Een ingenieur van de kopermijn is met een collega in 1973 bij het wrak geweest en heeft de kabel losgemaakt, waarna het staartstuk op een ondergelegen richel terecht komt. Ook hebben Indonesische studenten het wrak bezocht. Een zoon van één van de bemanningsleden heeft op eigen gelegenheid een onderzoek naar het wrak ingesteld, op zoek naar zijn vader. Na thuiskomst heeft hij de Klu. en de pers hierover geïnformeerd, waarna begin 1991 een expeditie is uitgerust met als doel de stoffelijke resten te bergen. Na meer dan 52 jaar heb ik een plan in ontwikkeling. Een dwaas plan? Dat valt nog te bezien. In ieder geval was deze Dakota het laatste Nederlandse vliegtuig dat tijdens een Nederlandse oorlog is neergestort door onverklaarde oorzaak. In het museum “Bergen en Behouden” bij de vliegbasis Deelen kan zeker plaats worden gemaakt voor het staartstuk. www.museumvlbdeelen.nl

Nederlands Nieuw Guinea 1962. De vermiste Dakota X11 Deel-01

Nederlands Nieuw Guinea 1962. De vermiste Dakota X11 Deel-02


Ook voor reacties op deze herinneringen kun je terecht op het prikbord/forum.